Nieuws-detail -

EasyJet mocht staking breken met eigen buitenlandse piloten

12 augustus 2019 - Arbeidsrecht nieuws

Alweer ruim drie jaar geleden staakten de Nederlandse piloten van EasyJet voor betere arbeidsvoorwaarden. EayJet vloog daarop eigen buitenlandse piloten met betere arbeidsvoorwaarden in om de vluchten van de Nederlandse piloten over te nemen. Over de toelaatbaarheid daarvan is de afgelopen jaren tot aan de Hoge Raad geprocedeerd. In geschil was met name of het inschakelen van buitenlandse piloten in strijd is met het zogenaamde onderkruipersverbod, dat behelst dat geen werknemers ter beschikking mogen worden gesteld aan een bedrijf waar wordt gestaakt. In een uitspraak van 19 juli 2019 heeft de Hoge Raad het handelen van EasyJet toelaatbaar geacht.

Het onderkruipersverbod in de Waadi

Het stakingsrecht van werknemers is een krachtig middel als onderhandelingen met de werkgever niet tot het gewenste resultaat (dreigen) te leiden. Het stakingsrecht en de mogelijkheden om een staking te beperken of verbieden, zijn opgenomen in het Europees Sociaal Handvest (ESH).

Daarnaast is in de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (Waadi) bepaald dat partijen die arbeidskrachten ter beschikking stellen, geen arbeidskrachten ter beschikking mogen stellen aan bedrijven waar (kort gezegd) gestaakt wordt. Ter beschikking stellen is volgens de Waadi 'het tegen vergoeding ter beschikking stellen van arbeidskrachten aan een ander voor het onder diens toezicht en leiding, anders dan krachtens een met deze gesloten arbeidsovereenkomst, verrichten van arbeid'.

De piloten van EasyJet, verenigd in de Nederlandse Vliegersvakbond (VNV), betoogden dat het breken van de staking met buitenlandse werknemers in strijd was met het onderkruipersverbod.

De Hoge Raad

Nadat de VNV bij de rechtbank en het hof bot ving, kreeg zij ook van de Hoge Raad ongelijk. Volgens de Hoge Raad ziet het onderkruipersverbod op het aantrekken en inzetten van externe uitzendkrachten en niet op het inzetten van eigen vervangend personeel. Uit de wet zelf en uit de toelichting daarop van de wetgever blijkt volgens de Hoge Raad verder dat het onderkruipersverbod niet ziet op gevallen waarin binnen een concern arbeidskrachten van het ene concernonderdeel aan het andere ter beschikking worden gesteld.

Het onderkruipersverbod ziet dus niet op de situatie waarin Easyjet haar buitenlandse piloten inzet om de Nederlandse staking te breken. Dat de buitenlandse piloten betere arbeidsvoorwaarden hebben en buiten het geschil staan, maakt dat volgens de Hoge Raad niet anders.

Voor meer informatie of advies over dit onderwerp kunt u contact opnemen met Erik Lichtenveldt  (tel: 010-7504475 of e-mail el@thladvocaten.nl).

Deel dit artikel:

De sharefunctionaliteit is niet beschikbaar omdat de cookies zijn uitgeschakeld. Kunnen cookies weer worden geactiveerd?

Terug naar vorige pagina
Wij gebruiken cookies om de ervaring op onze website te verbeteren, statistieken bij te houden en je toegang te geven tot onze social media.
Door gebruik te maken van deze website of door op akkoord te drukken, ga je akkoord met ons cookiebeleid. Je kan cookies ook niet accepteren.